İlk psikiyatrik görüşme: nelere dikkat edelim?

İlk psikiyatrik görüşmede yapılması ve yapılmaması gerekenlerle ilişkili olarak derlediğimiz notları sizlerle paylaşıyoruz.

1) İlk görüşmenin başlangıcında hastanın kendi düşüncelerini izle
2) Kendi düşüncelerini sıralama güçlüğü olan hastaya “net” sorular sor
3) Soruları, hastayı konuşmaya davet etmek üzere planla
4) Hastanın sözcüklerini kullan (Hasta “eşcinsel” olduğunu söyledi, sen “homoseksüel” sözcüğünü kullanma)
5) Davranışlarda kontrol kaybını gösteren bulgulara karşı uyanık ol

6) Hastanın problemli olduğu yanları kadar güçlü yanlarını da tanı: “Kendinde neleri seversin, beğenirsin?”, “Neyinle gurur duyarsın?”

7) Jargon kullanımından kaçın
8) “Neden?” ile başlayan sorulardan kaçın!

9) Teskin etmek için acele etme ! Ancak hastanın probleminin asıl kaynağı ve boyutları anlaşıldığında, ve uygun dille hastaya anlatılabilecek kadar yakın olunduğunda teskin etmek gerekli. Unutma ki görüşme sürecinin kendisi, görüşmecinin söyleyebileceği herhangi bir şeyden daha rahatlatıcıdır.

10) Uygunsuz davranışlara izin verme (Bir cismi kırma, fırlatma vb.)
11) Tehdit edici her tür davranışa karşı sınırlama getir (güvenliği çağır vb.)

12) Hastanın mizah kullanımı bilgi vericidir: Kendini kötü hissettiren konularda mizaha başvurması ve mizahı kullanım şekli değerli olabilir. Konuyu dağıtan esprilerde konuya dönmek gerekli, seksle ilgili hafif şakalar vb. önemli olabilir. Espriyi gergin bir şekilde geri püskürtmemek önemli, ancak birbirini tanımayan iki kişi için esprinin anlamı üzerinde iyice düşünülmelidir.
13) Sonu olmayan sorular, hastanın değil görüşmecinin endişelerini azaltır.

14) Hastanın duygularının derli toplu, düzgün bir biçimde ve konuyu derinleştirerek ifade edilmesi, görüşmeci ile aynı frekansta olduklarını hissettirir ve görüşmenin önünü açar (Örnek: Kız arkadaşının başka bir şehire gitmiş olması, cesaretini kırmış gözüküyor).

15) Sonlandırırken, herhangi bir soru veya düşüncesinin olup olmadığını sormak güzel bir bitiş şeklidir. “Herşeyin daha iyi olacağını biliyorum” gibi bir mesaj uygunsuzdur, belirsizliğe belirsizlikle izin verilmelidir.

(Kaynak: Psychiatric Secrets, Jacobson)

One Thought on “İlk psikiyatrik görüşme: nelere dikkat edelim?

1. içine kapanıklılıgı nasıl ata bilirim